De åtta grundarna av Söderköpings Idrottssällskap hade en vision när de stiftade idrottsföreningen hos konditor Paul Granander den 12 december 1917. Redan 1918 ingavs en första skrivelse till stadsfullmäktige som via en provisorisk plan vid korskullen resulterade i Vikingavallens grusplan våren 1920.

Den 13 april 1936 samlades några företagsamma ungdomar på Centralkafeèt i Söderköping och grundade Drothems IK som senare fick namnet IK Ramunder.

86 år senare den 15 januari 2004 stiftas Söderköpings IK, cirkeln är sluten och visionerna från de två föreningens grundare lever vidare.

Nu skapar vi idrotts- och föreningshistoria i Söderköping. idrottsföreningarna SIS och IKR med 155 verksamhetsår fusionerar och bildar Söderköpings IK. En idrottshistoria som startade 1917 får nu sin naturliga utveckling och en stark Söderköpings aktör inom idrotts- och föreningslivet.