F12-14

Inga matcher i helgen!
2021-04-26 22:39

Hej på Er

Som många av er säkert redan har noterat så ligger nu våra matcher inbokade i lagets kalender. Vi har i år anmält ett lag till F12 serien och ett lag till F13 serien. Redan nu till helgen skulle F13 ha spelat sin första match i serien. Den 23/4 fick vi dock meddelande om att det inte kommer att spelas några matcher denna helg pågrund av det fortsatta allvarliga läget kring Corona viruset och dess fortsatta spridning i samhället. Alla inbokade matcher fram till den 17/5 är idagsläget inställda och vi vet inte när det kommer att bli ok att få spela matcher igen. Jag skickar nedan med den informationtext vi fick ta del av från Östergötlands fotbollsförbund gällande matchstatus. Vid eventuella frågor kontaktas Patrik Hagström 0723-956084.

Med vänlig fotbollshälsning

Ledarna

Coronarestriktionerna förlängs till 17 maj

23 april 2021, 12:11

De nuvarande coronarestriktionerna förblir oförändrade till den 17 maj. Det meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten torsdagen den 22 april under hänvisning till den höga smittspridningen och trycket på sjukvården.

Allmänt

Coronarestriktionerna - som gäller till den 17 maj - avser både Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd samt begränsningen om maximalt åtta besökare vid offentliga tillställningar.

Anledningen till de fortsatta restriktionerna är den fortsatt höga smittspridningen i samhället och likaså höga belastningen på sjukvården.

Regeringens tidigare uppmaning till kommuner och regioner att hålla verksamhet som inte är nödvändig stängd är dock hävd. Med reservationer för att lokala variationer kan förekomma. Se därför till att hålla dig uppdaterad om vad som gäller i din kommun/region.

Sammanfattning - nuläge
  • Yrkesidrottslag får både träna och spela matcher.
  • Personer födda 2002 och senare får träna, både inomhus och utomhus, men inte spela några matcher.
  • De som är födda 2001 och tidigare (och som inte är yrkesidrottare) får träna, men inte spela några matcher.
Seriespel barn och ungdom

Pga rådande restriktioner kan vi inte starta seriespel som planerat 1-2/5.

Planen är att seriestart istället sker 22-23/5, eller så fort restriktionerna tillåter det. Beslut kring start 22-23/5 tas under mitten av maj eller så fort vi får klartecken att starta matchspel.

Matcher som är lottade under våren kommer då att ske utan tabellräkning även för 13-19 år. Omgångar som var planerade 1/5-17/5 kommer att strykas. Det finns inget tvång att spela ifatt dessa matcher men möjlighet finns att planera in matcherna när restriktionerna tillåter om det passar båda lagen. Dock kan ni inte flytta omgångar från våren till hösten.

13-19 år spelar med tabell under hösten. Serie som ska lottas om utifrån tabell inför hösten kommer att lottas om med samma serieindelning även till hösten.

Seriespel senior, distriktsserier

Samtliga seniorserier är för tillfället pausade.

Matcher markeras som uppskjutna med 2 veckors framförhållning.

Så fort tillstånd ges att dra igång öppnar vi upp allt matchspel, dock utan möjlighet att spela träningsmatcher. Om vi inte har möjlighet att komma igång med seriestart i slutet av maj kommer vi att tvingas spela enkelmöten säsongen 2021.

Östgötacupen och Ungdoms DM

Beslut om cupernas genomförande tas först när vi fått klartecken för att matchspel kan genomföras.

Förbundsserier

Gällande förbundsserier beslutar SvFF, se deras hemsida.

Riktlinjer för Svensk Fotboll

Här kan ni läsa den senaste nyheten från SvFF gällande Covid-19.

Senaste riktlinjerna för Svensk Fotboll finns här.