SIKs verksamhet under "personlig lockdown"
2021-05-01 11:16

Styrelsen i SIK har under gårdagen diskuterat frågan om Personlig lockdown i förhållande till vår verksamhet och har enhälligt beslutat att fortsätta följa ÖFFs rekomendationer.

Det betyder att vi fortsätter  vår verksamhet med träningar för klubbens spelare under de närmaste två veckorna, men med lite ändringar:

• Föräldrar/anhöriga lämnar och hämtar sina barn UTANFÖR Vikingavallen i samband med träningarna. Inga "obehöriga" får vistas inne på Vallen under träning.
  • Undvik trängsel innan och efter träning. Föräldrar som väntar på sina barn gör det om möjligt i bilen, eller på behörigt avstånd från övriga föräldrar.
  • Bedömmar man att ens barn inte ska deltaga på träning under dessa två veckor, kommer träningsnärvaron inte att räknas mot exempelvis laguttagningar eller liknande. Det ska inte påverka spelaren att denne stannar hemma under den här perioden.

Neden följer ÖFFs uppmaningar kring träning under lockdown.

-----------

Det pågår just nu en omfattande spridning av covid-19 i Östergötland. Alla som vistas i länet uppmanas att ta sitt ansvar för att förhindra sjukdom och rädda liv.

Följ dessa viktiga råd:

• Träffa inga andra än dem du bor med.
  • Stanna hemma vid minsta symtom.
  • Arbeta hemifrån om du kan.
  • Håll avstånd till andra – minst två meter.

Utgå från att alla du möter är smittade.

Personlig lockdown gäller alla, även de som har haft covid-19 med ett positivt test eller antikroppar. Alla måste ta personligt ansvar i det här läget och göra sitt yttersta. Tillsammans kan vi minska smittspridningen och förändra den allvarliga situation vi befinner oss i.

Träningsverksamhet kan bedrivas om det sker på ett ansvarsfullt och smittsäkrt sätt. Undvik att föräldrargrupper eller andra icke utövare samlas på anläggningar.

För att personer födda 2001 eller tidigare ska kunna träna idrott eller ägna sig åt andra fritidsaktiviteter på ett sådant sätt bör de:

• hålla avstånd till varandra,
  • inte dela utrustning med varandra,
  • när det är möjligt genomföra aktiviteten utomhus,
  • undvika gemensamma omklädningsrum,
  • resa till och från aktiviteten individuellt, och
  • utföra aktiviteten i mindre grupper.

När det gäller varje verksamhets ansvar anges att föreningar som bedriver idrott bör

• när det är möjligt hålla träningar och andra aktiviteter utomhus,
  • minimera antalet personer som närvarar samtidigt eller på annat sätt undvika trängsel, samt
  • avstå från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper och andra tävlingar, med undantag av sådan idrott som är yrkesmässig.

Så kan du minska smittspridningen

• Tvätta händerna ofta
  • Hosta och nys i armvecket
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun
  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
  • Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter match/träning.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
  • Se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.

INBJUDAN TILL ÅRSMÖTE2022-04-20 12:02
SIK på Idrottens dag2021-09-24 14:50